Eindtermen en doelen

Lager onderwijs 

Eindtermen

Leren leren

3. De leerlingen kunnen op systematische wijze samenhangende informatie (ook andere dan teksten) verwerven en gebruiken. 

4. De leerlingen kunnen eenvoudige problemen op systematische en inzichtelijke wijze oplossen. 


Sociale vaardigheden

1.4 De leerlingen kunnen hulp vragen en zich laten helpen. 

2. De leerlingen kunnen in functionele situaties een aantal verbale en niet-verbale gespreksconventies naleven.  


Wetenschap & techniek

1.1. De leerlingen kunnen gericht waarnemen met alle zintuigen en kunnen waarnemingen op een systematische wijze noteren.


Mens & maatschappij 

3.1. De leerlingen kunnen de tijd die ze nodig hebben voor een voor hen bekende bezigheid realistisch schatten. 

5.1. De leerlingen kunnen op hun niveau verschillende informatiebronnen raadplegen. 

Leerplandoelen

MEmw2 Mediacontent en mediagebruik van zichzelf en anderen kritisch beoordelen naar vorm en inhoud 

5-12j

Opvallend goed en minder goed mediagebruik onderscheiden - zich erover uitdrukken

MEmw3 Media doordacht en zorgzaam aanwenden 

9-12j

Ervaren en vaststellen hoe bepaalde mediacontent positieve en negatieve gevolgen kan hebben voor het eigen welzijn en dat van anderen - zich daarover uitdrukken

MEge1 De eigenheid en mogelijkheden van verschillende mediamiddelen en hun toepassingen ontdekken en begrijpen 

9-12j

Ervaren hoe snel mediamiddelen en hun toepassingen (in het bijzonder ICT) evolueren - de nieuwe mogelijkheden benutten 

MEge2 Passende mediamiddelen kiezen, gebruiken en combineren in functie van een beoogd doel 

8-10j

Gericht onderzoeken welke mediamiddelen geschikt zijn om informatie te verwerven en om zich uit te drukken

10-12j

Binnen voor hen relevante contexten, ICT gebruiken bij het uitvoeren van complexe opdrachten

IVoz2 Creatief denken en daarbij nieuwe paden durven bewandelen 

2.5-12j

Mogelijkheden zien - enthousiast zijn om nieuwe taken aan te pakken, samen dingen te doen met leeftijdsgenoten 

6-12j

Nagaan of men niet te veel op platgetreden paden is gebleven - buiten de lijnen denken - gericht zoeken naar alternatieve en nieuwe oplossingen

6-12j

Samen met anderen of zelfstandig op een creatieve wijze zoeken naar oplossingen voor een spel- of bewegingsprobleem

IVoz3 Noden en uitdagingen detecteren en er mogelijkheden en innovatieve oplossingen voor bedenken 

8-12j

Noden ervaren als een kans tot innovatief denken en handelen - iets bedenken dat bijdraagt tot de kwaliteit van het leven - door beschikbare middelen creatief aan te wenden tot oplossingen komen

Lesdoelen

Mediawijsheid

De leerlingen ondervinden dat het niet correct is om persoonlijke gegevens van iemand door te geven. Ze worden hiervan bewust gemaakt door zelf eerst in de fout te gaan.


De leerlingen maken gebruik van aanwezige media in de ruimte. Dit is media die vroeger gebruikt wordt en media waarmee zij nu opgroeien. Bijvoorbeeld: Een oude draaitelefoon, een oude Nokia, een nieuwe smartphone, een laptop, Skype, ..

.De leerlingen ontdekken de mogelijkheden die verschillende mediakanalen bieden.


Creatief denken

De leerlingen hebben probleemoplossende vaardigheden nodig om te ontsnappen uit de escaperoom. Ze bundelen ieders talenten om tot een gemeenschappelijk eindresultaat te bekomen.


De leerlingen worden getriggerd om alles uit de kast te halen. Ze zij enthousiast en gemotiveerd om de opdracht tot een goed einde te brengen.


Droom denken

De leerlingen moeten out-of-the-box denken om te kunnen ontsnappen uit de escaperoom.


De leerlingen zoeken verder wanneer iets niet lukt of ze de correcte oplossing nog niet gevonden hebben.


De leerlingen zien het falen van het vinden van een correcte oplossing als een kans om een nieuwe mogelijke oplossing te vinden. Ze kijken samen naar de zaken die ze nog kunnen bedenken.

Luna Denys, Britt De Witte, Lindsay Goris, Ine Hapers, Eline Stuer
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin